50 uczestników, 10 interdyscyplinarnych zespołów, 1 wspólny cel – zaprojektować innowacje, które zmienią oblicze branży spożywczej.
Edycja Challenge Labs 2025 udowodniła, że kiedy spotykają się kreatywność, wiedza i pasja, powstają rozwiązania gotowe do wdrożenia.
Uczestnicy pracowali metodami Design Thinking i Human Centered Design, a przez cały maraton wspierani byli przez doświadczonych moderatorów i mentorów. Finał wydarzenia odbył się na żywo w inspirującej przestrzeni Brain Embassy w Warszawie – to tam zespoły zaprezentowały swoje koncepcje przed ekspertami i partnerami wydarzenia.
W tym roku do grona partnerów Challenge Labs dołączyli: Cukiernia Sowa (której słodkości umiliły finał), NATUREEF Association, Politechnika Gdańska, Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Politechniki Wrocławskiej oraz Biuro Karier Uniwersytetu Śląskiego.
Pomysł:
EcoZnawca to platforma dla małych i średnich firm z branży rolno-spożywczej, która pomaga w prosty sposób spełniać wymogi nowych przepisów dotyczących opakowań (PPWR) i prowadzić działania bardziej zgodne z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. Nasze narzędzie upraszcza compliance, ogranicza ryzyko kar i wspiera ekologiczne decyzje biznesowe – bez potrzeby zatrudniania ekspertów.
Pomysł:
EcoSmart System Aware (ESSA)to innowacyjne rozwiązanie, które ma na celu zmianę sposobu, w jaki konsumenci, producenci i samorządy myślą o opakowaniach. Łączy technologię z ekologią, umożliwiając łatwy dostęp do informacji o środowiskowym wpływie produktów spożywczych. Pomysł wspiera świadome zakupy, edukację ekologiczną i cyrkularność odpadów w sektorze rolno-spożywczym. Dzięki #ESSA konsumenci mogą lepiej zrozumieć, co kupują, a firmy – skutecznie spełniać wymogi unijne i budować zaufanie klientów. To narzędzie dla osób i organizacji, które chcą działać zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – bez zbędnych barier i z realnym wpływem na środowisko.
Pomysł: AlgiPaki czyli papierowe opakowanie powlekane alginianem:
✔️ Biodegradowalne
✔️ Kompostowalne w warunkach domowych
✔️ Chronią świeżość żywności
✔️ Mają barierę antytłuszczową i przeciwbakteryjną
✔️ Zachęcają do eko-aktywności
Pomysł:
Probiotic Protein Balls – innowacyjna, wytrawna przekąska zmieniająca zasady gry. W 100 gramach produktu oferujemy aż 22 g pełnowartościowego białka roślinnego, które nie tylko nie obciąża układu trawiennego, ale także działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Dodatkowo produkt zawiera składniki wspierające mikrobiom jelitowy oraz regenerację mięśni.
Pomysł:
Gryczanek to więcej niż baton – to odpowiedź na potrzeby nowoczesnych, aktywnych osób, które chcą jeść zdrowo, świadomie i funkcjonalnie. Stworzony w ramach intensywnego programu innowacyjnego przez zespół pasjonatek, powstał w zaledwie dwa tygodnie – od pomysłu, przez skład i etykietę, aż po gotowy produkt do spróbowania!
To funkcjonalny baton warzywno-białkowy, oparty na kaszy gryczanej, z dodatkiem marchewki, suszonych pomidorów i otrębów owsianych – produktu ubocznego przemysłu zbożowego.
Pomysł:
"PlanToSiła" innowacyjna odżywka białkowa w formie saszetki "all-in-one". Zawiera unikalną mieszankę białek roślinnych (izolat białka ryżowego, grochu, konopnego), naturalne źródło węglowodanów, monohydrat kreatyny, elektrolity oraz antyoksydanty, dzięki zawartości wszystkich składników w jednym produkcie produkt realnie wspiera regenerację i dodaje energii po treningu. Dziękujemy za możliwość wzięcia udziału
Pomysł:
Kiszookie czyli kiszone ciastka w 3 smakach: kiszona kapusta, kiszony ogórek, burak.
Pomysł:
3T BOX - Trend, Trust, Taste. BOX zawiera od 5 do 7 mono porcji viralowych nowości spożywczych od różnych producentów produkty dobrane są w konsultacji ze specjalistami z dziedziny technologii żywności i żywienia człowieka
Pomysł:
Smart vending (pierwsze automaty zintegrowane z aplikacją). Możliwość zamówienia lub odbioru zdrowego posiłku w najbliższym punkcie. Weryfikacja odbioru przez aplikację (np. kod QR).
Pomysł:
SnackMatch to aplikacja mobilna, która działa jak Tinder, ale dla trendujących produktów spożywczych – głównie przekąsek i nowości FMCG. Użytkownik przesuwa produkty w lewo lub prawo, a aplikacja na tej podstawie tworzy jego Paszport Smakowy i dopasowuje propozycje zgodne z jego gustem, stylem życia i budżetem. Całość uzupełniają quizy, punkty i nagrody, tworząc angażujące doświadczenie zakupowe bez ściemy i reklam.